„Kochasz wino? Zainwestuj w polską winnicę!” Tak brzmiało hasło naszej zbiórki crowdfundigowej! Pod koniec 2020 roku każdy mógł zostać współwłaścicielem działającej od 2004 roku Winnicy Zbrodzice, naszym miejscu na ziemi w Świętokrzyskiej Toskanii. Celem było zebranie pieniędzy na rozwój winnicy: nowe pola pod winorośl i nowe apartamenty pod enoturystykę. Sprzedaż akcji trwała trzy miesiące.
Kultura wina sprzyja spotkaniom, rozmowom i wspólnemu spędzaniu czasu. Dziś nie trzeba jechać do Francji czy Włoch, aby odnaleźć tę wyjątkową atmosferę. Wystarczy pojechać w Świętokrzyskie. Znajdujemy się w okolicy Buska-Zdroju, a Busko to stolica regionu zwanego dumnie Świętokrzyską Toskanią. Słońce świeci tu 300 dni w roku, ziemia miesza się z bogactwem skał wapiennych, w powietrzu czuć spokój, a wszystko to tworzy idealne warunki wegetacyjne dla winogron oraz świetny klimat do odpoczynku od miejskiego zgiełku.
Winnica Zbrodzice została założona 16 lat temu. Od 2009 roku produkuje wielokrotnie nagradzane wina pod marką Herbowe — wina białe ze szczepu Solaris, w których czuć nutę smakową zielonej renety i lipowego miodu oraz wina czerwone ze szczepu Regent, zawierające elementy smakowe czarnej porzeczki i czekolady. „Konsekwentnie pracujemy nad jakością wina i inwestujemy w poszerzenie winnicy. Od 3 lat prowadzimy pozytywne próby ze szczepem Leon Millot, który dobrze się przyjął na naszych ziemiach”, opowiada założyciel winnicy, Jacek Tarkowski.
Rok po rozpoczęciu sprzedaży win, przy winnicy powstały pierwsze apartamenty, a dzisiaj działa również własna pasieka oraz butik z ekologicznymi kosmetykami z winogron. Wszelkie podejmowanie działania mają na celu nie tylko rozwój winnicy. Patrzymy w przyszłość kompleksowo i stawia na enoturystykę w regionie, wierząc, że Polska może stać się potęgą enoturystyczną w naszej części Europy. Żeby tego dokonać zdecydowaliśmy się na emisję akcji w nowoczesnym systemie equity crowdfunding, który charakteryzuje się właśnie tym, że inwestor otrzymuje akcje spółki w zamian za wsparcie finansowe.
„W mojej 27 letniej karierze biznesowej byłem współwłaścicielem kilku firm, również z branży produkcji żywności. Wielokrotnie miałem zamiar upublicznić je i podzielić się z inwestorami pasją i biznesem, ale za każdym razem, albo wykupował je wspólnik, albo fundusz inwestycyjny. Winnicę założyłem samodzielnie. Do współpracy mogę zaprosić przedsiębiorców, którzy tak jak ja kochają wino i wierzą w tę szybko rozwijającą się w Polsce gałąź biznesu. Mam nadzieję, że inwestorzy staną się wiernymi fanami Winnicy Zbrodzice i wspólnie będziemy ją promować. Jest to w tej chwili bardzo potrzebne nie tylko naszej winnicy, ale całej branży enoturystycznej”, tak pomysł na zorganizowanie zbiórki tłumaczy Jacek Tarkowski.
Byliśmy pierwszą winnicą w Polsce, która zdecydowała się na crowdfundingową ścieżkę rozwoju. Emisja akcji na portalu beesfund.com potrwała 3 miesiące i udało nam się zerbać 187 791,69 PLN. Te trzy intensywne miesiące zbiórki to przełomowa dla nas historia. Mnóstwo publikacji na nasz temat: od Forbes.pl po Winicjatywa. Filmy, artykuły, sesje zdjęciowe, udział w podcastcie Voice House, nigdy nasza komunikacja nie była tak intensywna. Ale inaczej być nie może, kiedy chcemy mieć więcej Klientów, czy podróżników korzystających z enoturystycznego szlaku.
Nasza przygoda z inwestorami i ambasadorami winnicy trwa. Dziękujemy!